Plusminus Tunel

by

De zece ani exista o initiatva a primariei pentru realizarea unui drum de legatura intre cartierul Tudor si zona spitalelor, mai ales Spitalul Judetean.
Ideea este binevenita, intrucat legatura intre cele doua zone ale orasului este foarte slaba, realizandu-se ori prin centru, ori pe strada Papiu (Kalvaria), pe drumuri inguste sau extrem de aglomerate.
Baza problemei o reprezinta insasi structura stradala a urbei, ce se canalizeaza in directia centrului. Centrul orasului coincide cu centrul administrativ, centrul cultural, centrul economic si cel istoric.
Legaturile directe, de acces, intre cartierele periferice (de blocuri) sunt si ele foarte slabe. Exista probleme chiar si pentru cartiere vecine ca: Budai – Dambu Pietros, Tudor – Dambu Pietros din cauza tramei stradale nefavorabile. Un alt exemplu este cartierul Unirii care este izolat de restul orasului din cauza barierei naturale reprezentate de raul Mures. Singurul acces carosabil conduce traficul din cart. Uniri tot prin tangenta zonei centrale.

O alta bariera naturala este dealul Mare, (Platoul Cornesti) intre cartierul Tudor si cartierul Cornisa.
Interesant este de vazut de ce doreste municipalitatea tocmai rezolvarea acestei probleme si nu a unei alte disabilitati de acces?
Bine, putem spune ca undeva trebuie sa existe un inceput.
Crearea unei noi legaturi intre cartierul Tudor si spitale este o initiativa binevenita.
Dar haideti sa vedem propunerea edililor, pe scurt.
Un drum, cu 2 benzi de circulatie (in total), plus o banda pentru alte tipuri de transport, care porneste de la Masini de Calcul (Tudor), urca pe un drum forestier pana la Platoul Cornesti, trece prin fata gradinii zoologice si coboara intr-o serpentina pana la strada Gh. Marinescu intre Spitalul Judetean si Universitatea de Medicina.
Aceasta investitie a fost estimata la 17 milioane de euro, iar drumul ar urma sa aiba o lungime de 4 km.

plus
1. se creeaza legatura intre cartiere (scopul primar);
2. se scurteaza timpul de interventie la urgente medicale pentru cartierul Tudor;
3. mai apar doua accese catre Platoul Cornesti si Gradina Zoologica;
4. cateva masini mai putine in centru si pe str. Papiu (Kalvaria);

minus
1. se vor taia minim 4 hectare de padure;
2. se diminueaza fondul forestier;
3. se realizeaza o ruptura in padure ce va influenta negativ fauna din zona;
4. se face o ruptura si la nivelul zonei de recreere Platoul Cornesti si Gradina Zoologica pentru ca drumul va trece chiar in fata intrarii in Gradina Zoo;
5. lipsa viziunii in perspectiva, un drum in serpentina nu poate fi extins, daca traficul cere acest lucru, decat cu un efort financiar considerabil;
6. un impact estetic negativ pentru cea mai frumoasa zona verde a orasului;
7. poluare fonica si vizuala pe Platoul Cornesti;
8. poluare prin noxe intr-o zona “curata”;
9. probabilitatea distrugerii portiunii de padure rupte, din directia urbei, prin realizarea de constructii si defrisari;
10. trafic greu?
11. costuri de “autostrada”;

Intr-adevar, la ce foloseste acest nou drum? Pentru decongestionarea orasului de traficul tranzitoriu?
Amplasamentul propus pentru punctul de start al soselei in cartierul Tudor este defapt aproape de limita orasului.
Distanta de parcurs a majoritatii vehiculelor ce pornesc din cartierul Tudor cu destinatia Spitale, sau cartierul Cornisa, in momentul de fata, este de maximum 5 km prin folosirea strazii Papiu (Kalvaria).
Pentru cei care stau pe str. Livezeni in capat, aproape de Masini de Calcul, distanta pana la Spitalul Judetean este de 4,5 km (tot prin str. Papiu).
Cu noul drum creat distanta de parcurs se reduce cu 0,5 km! (masuratorile au fost facute pe axele de drum iar valorile au fost rotunjite)
Pe de alta parte, majoritatea locuitorilor din Tudor, vor opta pentru varianta mai scurta, reprezentate rutele existente, pentru ca, pana la accesul la acest drum, in medie, un vehicul din Tudor va face 1,7 km (am luat in considerare punctul de greutate a cartierului si punctul de pornire a noului drum pe harta, masurand distanta aeriana).
1,7 (existent) + 4 (propus) = 5,7 km pana la spital.
No comment.

Mai bine un tunel

Cum am mai precizat la inceput, sunt convins de necesitatea unei noi legaturi intre cartierul Tudor si Spitalul Judetean.
Pentru acest lucru eu as aborda solutia unui tunel.
Ca varianta de amplasament tunelul ar porni de la intersectia strazilor Infratirii cu Cutezantei.
Tunelul ar avea doua benzi de circulatie in total, si ar ajunde langa Spitalul Judetean, in zona propusa si de municipalitate.
Lungimea tunelului aprox. 1310 – 1330 m
Costul tunelului, daca luam in considerare ca in Austria tunelul Katschbergtunnel a costat 17 milioane de euro pe kilometru (2007), atunci probabil ca tunelul nostru ar costa 23 maximum 30 milioane de euro.

plus
1. se creeaza legatura intre cartiere (scopul primar);
2. se scurteaza timpul de interventie la urgente medicale pentru cart. Tudor;
3. nu se intervine in nici un fel pe Platoul Cornesti: mentinerea integrala a padurii, mentinerea zonei nepoluate, mentinerea estetica si vizuala;
4. cateva masini mai putine in centru si pe str. Papiu(Kalvaria);
5. o strada pentru targumureseni, si nu pentru zonele limitrofe;
6. posibilitatea de extindere dupa necesitati, fara a strica aspectul zonelor vizate;

minus
1. costuri de construire mai mari;
2. costuri de functionare permanente: aerisire, iluminat, monitorizare trafic si alte pericole;

Tunelul in comparatie cu drumul de legatura propus de primarie:

plus
1. distanta de parcurs semnificativ redusa, doar 1,33 km;
2. utilitate pentru o masa mai mare de oameni (pozitionarea mai prielnica in cart. Tudor);
3. timp de interventie la urgente semnificativ mai redus;
4. nu necesita interventie la fondul forestier;
5. platoul Cornesti mentinut integral in imaginea actuala;
6. posibilitatea de extindere, in timp, fara a afecta vizual imaginea orasului;

minus
1. Costuri mai mari (necesita accesarea si altor fonduri europene pentru demararea investitiei);
2. Costuri de functionare permanente: aerisire, iluminat, monitorizare trafic si alte pericole. (iluminatul este partial prezent si la costurile pentru varianta propusa de municipalitate. In plus, la varianta primariei, pe termen mediu si lung se mai adauga costuri pentru repararea sau refacerea infrastructurii carosabile afectata mult mai mult de intemperi daca aceasta se afla la suprafata);
3. Nu se creeaza accese noi pe Platoul Cornesti. (Platoul Cornesti este o zona de recreere, cu acces de pe 5 strazi, dintre care nici una nu prezinta probleme de trafic. Vizitarea Platoului se face mai ales la sfarsit de saptamana, cand traficul in oras se reduce considerabil si astfel accesul din toate partile orasului este mai usor.);

Nu doresc sa concluzionez.

2 răspunsuri to “Plusminus Tunel”

  1. Ratiu Domnita Says:

    Romanul avea o zicala, definitie a prostiei = „Si-a taiat craca de sub picioare”.
    Exact asta facem noi de cand se cheama ca suntem liberi.
    Agentiile judetene de mediu ar trebui sa se bata pentru fiecare copac si pentru fiecare petec de iarba verde. De ce exista „Garda de Mediu” ? De ce ii mai platim?
    Ce lume lasam copiilor si nepotilor nostri?
    Va dau un exemplu marunt: am sadit copaci intre blocuri ca sa avem o oaza de verdeata in cenusiul in care traim , i-am ingrijit si stam cu teama ca vin cei de la spatii verzi ( primarie ) cu care nu te poti lupta, şi ii taie.
    Te poti plange de toate astea doar lui Dumnezeu. Din pacate cei ce ajung sa aibe macar o farama de putere, cei care au „painea si cutitul”, uita de omenie si de Pamantul care ne e mama.
    Sa ne rugam impreuna ca si pe acestia sa-i lumineze Dumnezeu, se ne oprim din distrugerea tarii macar in ceasul al 12-lea.

  2. Zoltan Nemes Says:

    Sa nu-i lasam pe domni din scaunele de piele din primarie sa taie padurea!! Parerea mea daca totusi primarul reuseste sa coinstruieasca drumul propus de el, portiunea de padure ramasa intre drum si oras ar fi taiat in termen nu prea lung poate chiar in timpul constructiei, dupa acesta primarul o sa-si dea seama ca drumul nou construit, este depasit din punct de vedere al traficului si este nevoie sa se contruieasca un nou drum de legatura care intradevar ar fi de folos orasului si traficului greu. Acest drum ar fi drumul care leaga Corunca cu Ernei (drumul care ar trebui construit si acuma, o centura adevarata) si iarasi portiunea de padure ramasa intre oras si al doilea drum de legatura ar fi din nou defrisat. Parerea mea e daca primarul reuseste sa constuiasca acest dum cum ar vrea el, toata padurea va fi defrisata zic eu in maxim 30 de ani. Asta e, suntem in romania, tara tuturor posibilitatilor, nu conteaza daca e legal sau nu.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: